burevestnik.bg - Мобилна версия


Доклад на ЕК сочи:

Българското здравеопазване е зле структурирана система, която поглъща много пари без ефект

Честата смяна на политическите ръководства е основна пречка за прилагането на реформите през последните години, се отбелязва в доклада

Българското здравеопазване е зле структурирана система, която поглъща много пари без ефект

Делът на бюджетните средства за здравеопазване в България е 52% и намалява през последните години. Независимо от това, че страната ни е с най-ниски доходи и нива на заплащане на труда в Европа, тя е първа в ЕС по дял на частните разходи - 47% от всички разходи за здравеопазване в страната, което означава, че бедните хората не могат да си позволят здравни грижи. Въпреки че разходите за здравеопазване в България все още са сравнително ниски в сравнение с други държави — членки на ЕС, те се увеличават непрекъснато през последните 15 години. Това увеличаване обаче е главно за сметка на директните плащания от потребителите.

Това е един от главните изводите в профила на България  който, заедно с профилите на останалите страни-членки на ЕС, е част от публикувания днес Доклад на Европейската комисия за състоянието на здравето в Европа - 2019 г.

Близо 14% от цялото население на страната дори не е обхванато от системата на здравното осигуряване, а регионалните диспропорции по отношение на медицинските кадри са толкова високи, че правят недостъпни здравните грижи за някои немалки социални групи, става ясно от данните, цитирани в доклада.

„Става дума за проблем с концентрация и свръхконцентрация на здравни обекти, услуги и професионалисти, което предизвиква дефицит в селските райони и свръхпредлагане в големите градове. Недостигът на специалисти - най-вече на медицински сестри и лични лекари - спъва развитието на първичната помощ и разширяването обхвата на услугите в райони с ограничен достъп до тях“, поясняват експертите на ЕК.

Всяка пета болнична процедура може да се извършва в доболничната помощ, а всяка десета хоспитализация и свързаните с нея процедури могат да бъдат избегнати изобщо, ако пациентът имаше достъп до доболнична помощ, са констатирали още от ЕК в анализа на данните за страната ни.

В документа се отделя място и на управлението на системата, което, според авторите на доклада е организирано чрез национални стратегии, но тяхното прилагане е бавно.

„Честата смяна на политическите ръководства е основна пречка за прилагането на реформите през последните години и накърнява приемствеността и последователността при разработването на политики. Така например, почти всички инициативи за реформи, насочени към повишаване на ефективността в болничния сектор, бяха спрени от Административния съд и от Конституционния съд, след като бяха оспорени“, отбелязват експертите.


СПОДЕЛИ:

Коментари по темата


   FrUn

User Avatar Elf 02.12.2019 12:06:31

Pazardjik -Zdrave Plovdiv -Palmed...........Kade e sledvashtata porashka- v Burgas ,zaradi Burgasmed li ?A Tikov ?

User Avatar Гост 02.12.2019 11:24:39

https://nova.bg/news/view/2019/12/01/270361/%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D0%BD-%D0%B4%D0%B2%D0%BE%D1%80-%D0%BB%D0%B8-%D1%81%D0%B0-%D0%BB%D0%B5%D1%87%D0%B5%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B2-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F

User Avatar Гост 02.12.2019 10:37:42

Тук само аидуци насаждате омраза към пациента ! Като Ви е малка заплатата ставате зидари! Лекари винаги ще има , но трябва да се смени малко закона и наредбите !

User Avatar Гост 03.12.2019 15:16:53

ще има лекари,ама не за вас.

User Avatar Годт 30.11.2019 06:47:17

Коментари на каруцари а нена лекари !!! Не излагаите съсловието !!

User Avatar Гост 30.11.2019 11:14:34

Напротив, ватнико, чети, чети, лекарите няма да ви мълчим повече, мръсни проклети мутри!

User Avatar БЛС-Въоръжено Крило 29.11.2019 13:45:50

Глупаците чичковци от ЕС писали този доклад са преписвали грешно. И изглежда не знаят (що за анализатори),че реформи не са били предвидени и няма да бъдат реално планирани от който и да е главен свинар в кочинката. Защото реформи означават най-малко 20кратно по-голямо финансиране. Реформи без финансиране се наричат местене на кашони от единия ъгъл в другия фасадно боядисване и картини на стената с пасторални мотиви. Как един тлъст еврочиновник не направи едно сравнително паралелно проучване какви са резултатите при 78милиарда лева за здраве (Австрия) и какви при 3.8млрд лева (България). За да се види какво постига Австрия и какво Бочковата кочинка. Реален честен доклад за здравеопазването би трябвало да изхвърли България от ЕС, а не да минава само в съждения, които са дълбоко не професионални и не насочени към истинският виновник -правителствените боядисани комуняги

User Avatar много компетентен 29.11.2019 12:15:12

Целият доклад е на адрес https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/state/docs/2019_chp_bulgaria_bulgarian.pdf

User Avatar Гост 29.11.2019 20:10:56

https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/state/docs/2019_chp_bulgaria_bulgarian.pdf

User Avatar eLF 29.11.2019 08:34:22

Честата смяна на политическите ръководства е основна пречка за прилагането на реформите през последните години и накърнява приемствеността и последователността при разработването на политики. T.e EK kazva-nai-dobre da upravliava Diktator.I toi upravliava.

User Avatar До Дечо 28.11.2019 21:27:56

Дечо, през декември ще си работите с главната секретарка и оная клюкарка Райна от човешките ресурси. Ние сме в болнични.

User Avatar Асенчо 29.11.2019 11:05:22

Не ми се вярва да е толкова злобен този ДЯДКА ДЕЧЕВ !!

User Avatar Дива ватенка от юга 28.11.2019 20:54:26

Толкова е добро българското здравеопазване, че по средна продължителност на живота сме дори след световни здравни центрове като Виетнам, Еквадор, Коста Рика, Барбадос. С Куба не бих искал да правя сравнение, че бялата мафия ще легне тежко болна. Това са фактите! Стига сте циврили за пари, отчитали фалшиви дейности и препродавали лекарства, а работете почтенно. Резултатите няма да закъснеят!

User Avatar БЛС-Въоръжено Крило 29.11.2019 12:36:33

Ватник, спри с махорката и самогона и може и да си удължиш продължителността на живота (това зависи от теб ,не от лекаря) ,макар ,че за обществото не си нужен с алчната си безплатна консумация на блага осигурявани от данъкоплатците. Тоест взимаш много повече от колкото даваш на обществото А колкото за Куба ,другарю носталгик всички здравни статистика на тази страна се доказа ,че са дълбоко изкривени по комунистически. Индиректни данни потвърждават системната фалшификация на кубинските комуняги. Например не е ясно как при висок процент пушещи цигари в Куба 58% мъже и 26.3% жени (за България съответно 38.4% и 16.7%) имат по-висока продължителност на живота.

User Avatar Гост 29.11.2019 19:20:15

Лумпен, не чети партийни пасквили из блога на Ал Йорданов или Комунягата Гърневски, а чети официални международни данни. Това първо, а второ - каквато ти е по качество услугата, такова ти е и заплащането.

User Avatar до Гост 05.12.2019 20:59:02

Крилцето е тъп ръб. Не знам колко го бива като лекар, ама в човешки план е лумпен. Такъв човек не може да е кадърен лекар. Явно си избива тук комплексите за малоценност. Употребата на ВАТНИК го издава, че пише под различни имена... ама.. не знам дали си дава сметка, колко е смешен и жалък?! Някои го разпознават- не знам как? Бил някакъв прост дебелунгер от В. Търново?!

User Avatar Гост 28.11.2019 22:48:38

А вие стига циврихте за безплатното.То свърши

User Avatar Другата гледна точка 28.11.2019 21:21:45

А в сравнение със северна азия сме направо дълголетници, дрогарю.

User Avatar Гост 28.11.2019 21:36:26

Да, другарю, боядисан в господин. Северната Азия скоро ще ни задмине, както го сториха Албания, Сърбия, Тайланд, че дори Шри-Ланка. Е това сте вие. Пуснали една кардиограма, измерили кръвното и пулса и решили, че са големите спецове. Затова керваните към Западна Европа и Турция се множат, другарю.

User Avatar Гост 29.11.2019 08:15:37

Да ама там нямате претенции за безплатно.

User Avatar До сведущия 28.11.2019 23:11:55

Ще ги храним, защото лекуват и се държат с нас като хора. А вие търгашите затваряйте сергиите

User Avatar За сведение 28.11.2019 22:50:48

Който не иска да храни своите лекари, ще храни чужди! Това относно "керваните към Западна Европа и Турция"..

User Avatar Гост 28.11.2019 22:47:23

Прав ви път и успешно лечение.

User Avatar стар доктор 28.11.2019 20:36:04

Моля посетете сайта https://frognews.bg/novini/evropeiskata-komisiia-balgarite-jiveiat-nezdravoslovno-imat-neefektivno-zdraveopazvane-nai-kratak-jivot.html . От там е следният откъс: "За пет години ЧАСТНИТЕ БОЛНИЦИ са се увеличили 6 пъти, а хоспитализациите в тях – 78 пъти. Въпреки целите на политиката за укрепване на първичната и специализираната извънболнична помощ, болничната помощ продължава да нараства. Броят на хоспитализациите в България е значително по-голям от другите страни от ЕС. Това се дължи основно на разрастването на частния сектор: за разлика от броя на публичните болници и леглата в тях, които през периода 2010—2016 г. значително намаляват съответно с 16,7 % и 32,6 %, броят на частните болници се увеличава шест пъти, а броят на леглата — 36 пъти през същия период. Като цяло увеличението в броя на болничните легла от 2005 г. насам показва тенденция, обратна на други държави от ЕС. Броят на хоспитализациите в публичните болници намалява 1,7 пъти, но този на хоспитализациите в частни лечебни заведения се увеличава 78 пъти. Същевременно високите равнища на задлъжнялост на публичните болници са траен проблем, към който често се подхожда чрез палиативни мерки като периодично покриване на дълговете, който все още не е разрешен. През 2015 г. България има най-голям брой на хоспитализации поради сърдечна недостатъчност, диабет и астма в ЕС. Това са заболявания, които могат да бъдат лекувани ефективно в амбулаторни условия и безспорно показват, че се разчита до голяма степен на болничната помощ.

User Avatar БЛС-Въоръжено Крило 29.11.2019 12:27:22

Не препечатвайте глупости, ако обичате. Алооо случайно ли там са пропуснали или не знаят че ЦЯЛАТА ИЗВЪНБОЛНИЧНА ПОМОЩ- 3900 лични лекари и 3600 тесни специалисти са ЧАСТЕН СЕКТОР . Какво значи разрастване на частния сектор като там е 100% частен сектор. Това ,че работим като подизпълнители по договор с НЗОК не променя нищо в естеството на този частен медицински сектор. И докога ще се тиражират пролетарските злобни съскания по лошия частник в държава в която частния сектор дава вече 99% от Брутния Вътрешен Продукт.

User Avatar стар доктор 30.11.2019 11:30:32

При цялото ми уважение към ОПЛ и лекарите-специалисти от СИМП, но в цитирания откъс става въпрос за частни болници, а не за извънболнична помощ. Моля въоръжения колега с птичи произход да ми каже в коя друга европейска държава частни болници като договорни пратньори /а не подизпълнители по договор???/ в качеството си на търговски дружества могат да формират печалба при сключени договори с публичен здравно-осигурителен фонд.

User Avatar Гост 29.11.2019 19:24:46

Глупако, 99% от БВП дори и в икономиката на САЩ го няма. Пак мяташ фишеци, без да си разбрал какво си чул от някой в селския хоремаг.

User Avatar Гост 28.11.2019 20:46:10

Колега, хората ти го обясниха случая: Като не искат да плащат достатъчно в доболничната помощ, следват хоспитализации. Ти ще правиш ли езофагогастроскопия с евентуално, налагаща се биопсия от гастрална лигавица, за 30 лайняни лева? И с всички съпътстващи рискове и усложнения, и настръхнали близки на пациента край тебе> Ай сиктир бе! Ами разбира се пациентът ще бъде хоспитализиран и в най-съвременни и спокойни и за него, и за екипа условия, ще се извърши изследването! Други примери искаш ли? И стига сте гледали все в канчето на другите колеги, докато не разберете че се пържим на един и същи бавен огън...

User Avatar А тоя добре си е "структурирал" милионите! 28.11.2019 19:40:58

Къщата за гости на Александър Манолев се оказа и в списъка на ДФ „ Земеделие“ с фирмите, които ще трябва да върнат 100% от европейската помощ по ПРСР, а усвоената сума е 391 хил. лева. Бившият зам.-министър е обвинен в подбудителство и умишлено склоняване за извършване на престъпление. Чрез 25 годишната Ана Димитрова, която е формален собственик и вносител на проекта, на ДФ Земеделие са представени фалшифицирани документи за собственост, за наличен капитал и фактури за извършени плащания, с които всъщност Александър Манолев си е построил луксозна къща за гости, която никога не е работела по предназначение. Заради това той и съучастничката му не просто ще трябва да върнат европейските пари, но и са обвинени в извършване на умишлено престъпление.

User Avatar Гост 28.11.2019 19:06:24

Айде стига сте давали за пример Австрия, Нидерландия или Швейцария. В тези държави си нямат по 100 крадеца (по думите на Миро), нямат си алхимични, Кировци, Московци и Дечковци. Хората са си изградили системите и в тях Ганьовщините не виреят. Между другото Дечко бил спрял отпуските през декември на всички из здравната каса, та се стягайте чиновляците да ни цъфнат на проверки по празниците. Аман от ченгесарски похвати!

User Avatar НЗОК 28.11.2019 19:30:11

Не е вярно, че сме спрели отпуските и ще правим проверки по празниците.

User Avatar Ами.... 28.11.2019 21:37:25

Как да не е вярно?Или както обичайно-на бялото,черно казвате!

User Avatar РЗОК 28.11.2019 21:15:50

Кое не е вярно мари? Ще се наиграете скоро. Явно толкова и ходиш на работа, щом не знаеш. Гледай си ТЕЛК-а и не пиши глупости.

User Avatar Гост 28.11.2019 19:09:55

Ами аз давам за пример държави с работещ здравен модел. И само това те питам - ако те, там, имат възможност да поддържат същото качество на здравните си услуги, с 10 до 20 пъти по-малко финансиране, ЗАЩО НЕ ГО НАПРАВЯТ на момента?? Наистина, аман от ченгесарски отговори!

User Avatar Гост 28.11.2019 18:02:14

А, бе прави са от ЕК. Системата е крайно неефективна и не генерира позитивен здравен продукт. Що се отнася до достъпа, той е привидно лесен, но лошото качество,свръх комерсиализацията и демотивацията на медицинските специалисти го правят практически невъзможен за голяма част от нуждаещите се пациенти.

User Avatar БЛС-Въоръжено Крило 29.11.2019 12:12:16

Зашо да е привидно лесен достъпа след като е АБСОЛЮТНО ЛЕСЕН И БЕЗ СЕРИОЗНА ТАКСА ОЩЕ СЪЩИЯ ДЕН. Къде го има това в нормалния свят ? Никъде в Европа,САЩ, К анада и Австралия. И каков значи не генерира здреавен продукт и била неефективна. След катоп Гньовците къркат шльоковица, муат сланина и не ходят на профилактични прегледи. Какво да генерират лекарите при тази основа ? Здравеот не е ремонт на автомобил ,а иска съзнание и активности за поддържане на собственото здраве. Какво значи и комерсиализацията на лекарите бе байно след като това сда най0нсико платените лекари и медсестри в Северното полукълбо изключая съветската путинова кочина. Къде е комерсиализацията като нищо не плащаш на лекаря в кабинета ? Напротив плебсът извършва декапитализация и декомерсиализация на лекарския труд. И кой ти каза ,че е лошо качеството за тези пари , които са ти 3 пъти под годиното автокаско ? Като съотношение цена /качество takowa няма да намериш и в Германия. Там просто за тези пари ще ти кажат само GutenMorgen und Aufwiedersehen Herr X

User Avatar Николайчо 29.11.2019 13:20:33

Дебелак вместо да пишеш постоянно тук вземи поработи !

User Avatar Николайчо 29.11.2019 16:32:58

Този отдолу и той е дебелак, мазен и се обижда...точи пари от някъде и трепери ...КАЖЕТЕ СИ ИМЕНАТА ЗА ДА ВИ ИЗКАРАМЕ РИЗИТЕ БРЕ !

User Avatar Гост 29.11.2019 13:58:25

Изчукан и обиден от Дебелия ли се почувства ? Иначе как би знаел дали е с дебел . Ако някой пише ,а ти го четеш, глупако значи ти работиш толкова колкото и тези които пишат . Добре ли си с логиката ? А я кажи какво работиш да се посмеем на високо-интелектуалния ти труд на нищожество най-вероятно издържано от обществото . И няма как да казваш кой кога да работи на хора със свободна професия. Както на адвокат ,така и на лекар. Ти си един незабележим никой , нито в реалния живот ,нито във виртуалния

User Avatar Гост 28.11.2019 18:54:45

За средствата, с които разполага, системата направо е ефективна. Ха представи си, ако в Австрия трябва да се справят с годишен бюджет в здравеопазването 2 млрд евро! Вместо около 40, както е сега?

User Avatar Гост 28.11.2019 17:49:30

Jest bardzo "źle" skonstruowany - z około 20 (DWADZIEŚCIA!) Razy mniej finansowania w porównaniu do na przykład Austrii i o tej samej populacji! Ale z pewnością nasz system opieki zdrowotnej NIE jest dwadzieścia pięć razy wyższy niż jakość usług! Na pewno!

User Avatar Гост 28.11.2019 17:48:56

Má velmi "špatnou" strukturu - například s přibližně 20 (dvaceti!) Krát méně financování než v Rakousku a se stejnou populací! Ale náš zdravotní systém NENÍ jistě dvacet pětkrát vyšší než kvalita služeb! Určitě!

User Avatar Гост 28.11.2019 17:47:56

Είναι πολύ "κακό" δομημένο - με περίπου 20 (ΔΕΥΤΕΡΑ!) Φορές λιγότερη χρηματοδότηση από την Αυστρία, για παράδειγμα, και περίπου τον ίδιο πληθυσμό! Αλλά σίγουρα το σύστημα υγείας μας ΔΕΝ είκοσι πέντε φορές την ποιότητα της υπηρεσίας! Σίγουρα!

User Avatar Гост 28.11.2019 17:45:29

Es ist sehr "schlecht" strukturiert - mit etwa 20 (ZWANZIG!) Mal weniger Mitteln als beispielsweise Österreich und ungefähr der gleichen Bevölkerung! Aber unser Gesundheitssystem ist mit Sicherheit NICHT fünfundzwanzig Mal so gut wie die Qualität unserer Dienstleistungen! Auf jeden Fall!

User Avatar Гост 28.11.2019 17:44:44

Está muy "mal" estructurado, con alrededor de 20 (¡VEINTE!) Veces menos financiación que Austria, por ejemplo, ¡y aproximadamente la misma población! ¡Pero seguramente nuestro sistema de salud NO es veinticinco veces la calidad del servicio! Por supuesto!

User Avatar Гост 28.11.2019 17:43:59

It is very "badly" structured - with about 20 (TWENTY!) Times less funding than Austria, for example, and about the same population! But surely our health system is NOT twenty-five times the quality of service! Definitely!

User Avatar Гост 28.11.2019 17:43:24

Il est très mal structuré - avec environ 20 fois moins de fonds que lAutriche, par exemple, et à peu près la même population! Mais notre système de santé n’est certainement pas vingt-cinq fois plus performant! Bien sur!

User Avatar Гост 28.11.2019 17:02:46

Много е "зле" структурирана - с около 20 (ДВАДЕСЕТ!) пъти по-малко финансиране в сравнение с Австрия например, и приблизително същото население! Но със сигурност нашата здравна система НЕ Е С ДВАДЕСЕТ ПЪТИ по-лошо качество на услугата! Със сигурност!

User Avatar Гост 28.11.2019 17:07:14

За това финансиране си е много добре структурирана даже.На който не му харесва да ходи да се лекува в добре структурираните европейски държави.

User Avatar Гост 28.11.2019 17:11:44

Точно!

Още от Новини