burevestnik.bg - Мобилна версия


Експерти: Специалността „Медицинска онкология“ трябва да бъде разделена от „Онкология“

Експерти: Специалността „Медицинска онкология“ трябва да бъде разделена от „Онкология“

Специалността Медицинска Онкология“ трябва да бъде разделена от специалността „Онкология“. За това настояват от Българска национална асоциация по онкология (БНАО), тъй като в противен случай страната подлежи на санкции от страна на ESMO Educational Committee, включително риск от изключване на страната ни от списъка със страни с призната Европейска специалност Медицинска онкология.

В становището си до здравния министър експертите са категорични, че „Медицинската онкология“ трябва да бъде приравнена към „Вътрешни болести + Онкология“. „Специалност „Онкология“ притежават различни специалисти – хирурзи, гинеколози, УНГ специалисти, дерматолози – колеги, които никога не са прилагали в практиката тази толкова специфична терапия, а именно лекарственото противотуморно лечение. Изискването към специалистите – медицински онколози е да имат поне 2-годишно обучение по Вътрешни болести, последвани от 3-годишно обучение по Медицинска онкология“, се казва в становището.

Друг проблем, посочен от специалистите, е липсата на обучение по „Медицинска онкология“. „Мястото за това обучение е Медицинският университет – както за студенти, така и за специализанти. В момента държавният изпит по Медицинска онкология се провежда в частна болница“, казват от БНАО.

Ето пълния текст на становището:

УВАЖАЕМИ ПРОФ. ХИНКОВ,

Медицинска онкология е една от малкото Европейски специалности, съществуващи у нас. Тя е включена в Приложение №1 на Наредба 34 за придобиване на специалност в системата на здравеопазването през 2007 г (ДВ бр.7/23.01.2007 г.) От 03.03.2011 г. тя е част от списъка на акредитираните Европейски специалности.

Лекарственото противотуморно лечение е най-динамично развиващата се област от онкологичната наука, където научните открития са ежедневие. През последните 25 години в клиничната практика навлязоха високоефективни таргетни терапии, както и имунотерапия. Те промениха коренно съдбата на определени групи болни с онкологични заболявания, удължиха безрецидивния период, увеличиха преживяемостта. Това са групи болни с белодробен карцином, рак на млечната жлеза, малигнен меланом, светлоклетъчен карцином на бъбрека, хематологични заболявания и др.

Специалността „Медицинска онкология“ е не само придобивка, но и отговорност. Изискванията към нея са детайлно изложени в т.н. ESMO ASCO Global Curriculum in Medical Oncology – съвместно ръководство на Европейската Асоциация по Медицинска Онкология и Американската Асоциация по Клинична Онкология https://www.esmo.org/careerdevelopment/global-curriculum-in-medical-oncology.

За съжаление у нас отклоненията от тези изисквания са много, което води до девалвиране на специалността Медицинска онкология и риск от санкции от страна на ESMO Educational Committee, вкл. риск от изключване на страната ни от списъка със страни с призната Европейска специалност Медицинска онкология. Основното нарушение е приравняване на специалността „Онкология“, съществуваща у нас до 2007 г., с „Медицинска онкология“ в Приложение 2 към Наредба №1 от 22.01.2015 г.

В становище до Министъра на здравеопазването още през 2018 г. беше предложено коригиране на Приложение 2, като „Медицинска онкология“ бъде приравнена към „Вътрешни болести + Онкология“. Специалност „Онкология“ притежават различни специалисти – хирурзи, гинеколози, УНГ специалисти, дерматолози – колеги, които никога не са прилагали в практиката тази толкова специфична терапия, а именно лекарственото противотуморно лечение. Изискването към специалистите – медицински онколози е да имат поне 2-годишно обучение по Вътрешни болести, последвани от 3-годишно обучение по Медицинска онкология.

Парадоксално е, че в изпитни комисии по Медицинска онкология, в лекарствени комисии за определяне на тази специфична и скъпоструваща терапия, фигурират колеги, които нямат нищо общо с тази специалност. Всички те са прекрасни специалисти в своята област, но нямат юридическо основание да определят лекарственото лечение на онкологично болни. Дори настоящият Експертен борд по Медицинска онкология към МЗ, назначен от министър Меджидиев е с координатор, който няма специалност Медицинска онкология. Тези факти налагат коренна промяна и в Медицински стандарт „Медицинска онкология“.

Друг огромен проблем е липсата на обучение по тази специалност, съществуваща вече 16 години. Мястото за това обучение е Медицинският университет – както за студенти, така и за специализанти. В момента държавният изпит по Медицинска онкология се провежда в частна болница.

Уважаеми г-н Министър,

Като представител на България в ESMO за периода 2006-2013 г. проф. Константа Тимчева беше пряк участник в процедурите по признаването и у нас, и няма как да бъдем безразлични като професионална общност към това, което се случва с Европейската специалност „Медицинска онкология“. Вместо да се гордеем с нея и да се стремим да подобряваме обучението и приложението и в практиката, ние я унищожаваме бавно, но сигурно. Надяваме се на съдействие от Ваша страна за коригиране на основните нарушения в тази изключително важна за нашите пациенти специалност.


СПОДЕЛИ:

Коментари по темата


   hRd1

User Avatar от списъка 02.08.2023 21:19:21

забравихте желязко амбреажа беее....

User Avatar медицински онколог 20.07.2023 16:52:24

Могат ли колегите проф. Куртева и проф. Дудов да кажат в качеството си на какви са в изпитна комисия по специалността Медицинска онкология, след като те я нямат тази специалност?! Това е огромен нонсенс и недопустима наглост! Бутат се с Вътрешни болести и Онкология и Дерматология и Онкология да са медицински онколози?!?!? Вземете си изпитите, драги колеги, сертифицирайте се ако можете и с европейска специалност .... или тежката истина е, че не можете?

User Avatar Томова 04.07.2023 13:06:03

Само абсолютен профан и човек, който няма нищо общо с медицината може да приравнява взета втора специалност онкология на разни кожни доктори, хирурзи и гинеколози със специалност медицинска онкология. Явно тази идиотщина е свършена или от тъп чиновник в МЗ или от някакъв псевдо-онколог дето иска да се прави на велик, такива хора са крайно опасни не само за професионалната общност, но най-вече за пациентите!

User Avatar Клиника по Медицинска Онкология - УМБАЛ Св. Иван Рилски 03.07.2023 22:41:42

Не е редно дерматолог, колкото и добър специалист да е да бъде координатор на експертен борд по Медицинска Онкология, това е все едно някой от нас дето имаме тази специалност и втора по АГ да водим експертен борд по АГ! Сигурен съм, че колегите гинеколози няма да бъдат доволни от подобно нещо, какво чудно има тука?

User Avatar Гост 29.06.2023 22:41:00

Aбсолютно унизително за българската онкология е ситуацията със специалностите и също координатор на Експертен борд по Онкология в Министерството да е дерматолог без водеща специалност по Онкология, да не коментирам че същото лице беше отстранено като директор на СБАЛО преди време и с повдигнати обвинения от прокуратурата!

User Avatar Rossen 29.06.2023 13:42:05

А пък една анонимна отрепка долу решава еднолично кой бил пенсиониран и кой не! Това е решение на самите лекари, не твое, тъпанар!

User Avatar експерт от чужбина 27.06.2023 22:40:57

Пълни глупости.

User Avatar Гост 27.06.2023 23:11:23

единствената глупост си ти ... я по добре си стой в чужбина

User Avatar софийски онколог 27.06.2023 15:58:53

абе за да си добър онколог според някои трябва да си обратен и мека китка и те същите въртят педерастки номера и в живота знаем всички за кои двама става дума

User Avatar НЦОЗА 27.06.2023 13:57:02

Какво самочувствие имат само тези дето като лекари са кръгли нули и се натискат да са по бордове и консултанти на министерството, защото само за това стават. Може ли Асен Дудов дето стана доктор и доцент с готови материали на чичо му и е послушна слугиня на фарма мафията от години да е в експертния борд по медицинска онкология! По едно време няколко поредни здравни министри бяха забранили този да припарва дори в МЗ и нямаше никакви проблеми и скандали тогава.

User Avatar Гост 27.06.2023 10:37:53

Най-разумно е като се определят хора за т.нар експертни бордове по специалности да се взима мнението на ВСИЧКИ научни дружества в тази специалност и естествено координатор да бъде човек с ВОДЕЩА специалност по МЕДИЦИНСКА ОНКОЛОГИЯ, безспорен авторитет и без тъмно минало като отстранен директор и после следствен и подсъдим!

User Avatar запознат 27.06.2023 09:21:29

Червената пенсионерка Петранка Троянова изобщо няма специалност Медицинска Онкология и никога не е имала такава! Тя има някаква специалност Онкология иначе си е Дерматолог и Венеролог, какво й разбира главата от лечение на солидни тумори като винаги се е заниамвала с пъпки и най-много кожни карциноми и меланоми?

User Avatar БЛС 27.06.2023 09:15:46

Редно е министър Хинков да отговори не поставените сериозни проблеми, не да си заравя главата в пясъка като своите прешественици и задниците им нагоре да стърчат! Има правило при определяне на членове на експертен борд п специалност и то е: специалността при тях да е водеща, първа специалност. Как дерматолог с някаква втора специалност кой знае как изкарана след много години може да е водещ консултант по онкология!?

User Avatar Лекар 26.06.2023 22:25:23

Важно е какво мисли кожната докторка и платените служители на фарма-мафията Дудов и сие .. какво ги интересува в МЗ мижитурките мнението на специалисти като проф. Гаврилов, проф. Тимчева, проф. Александрова, проф. Първанова, проф. Михайлова, доц. Трифонова, доц. Консулова

User Avatar лекар 28.06.2023 08:13:25

По отношение на изброените водещи онколози :1. Проф Гаврилов е с втора специалност онкология по подобие на проф. Траянова, 2. проф Александрова -също ,3.профТимчева отдавна е пенсионер ,4.проф Първанова и проф Михайлова са специалисти по лъчетерапия , 4.доц Трифонова е пенсионирана , 5.доц Консулова е хабилитирана в областта на интерната . Възниква въпроса -Кой е водещ специалист по медицинска онкология в България?

User Avatar колега 03.07.2023 16:58:28

Ти пенсионира всички наред, явно си от НОИ! Някои лекари не се пенсионират като други на 60 и няколко години, защото пациентите ги търсят и болниците имат нужда от тях, ти няма как да го знаеш, некадърниците се пенсионирате точни като часовник...

User Avatar Гост 27.06.2023 04:31:00

Консулова какъв онколог е? Около нея са само фирми и формички. Около нея са пациентски организации, около нея са фирми за организиране на конгреси и семинари. Ето това ли е специалността "Онкология"? Онколог и лекар може да се нарекат светилата- Тимчева, Валя Цекова, Куртева, Койнов, Трифонова, Чилингиров. Моля ви ,не коронясвайте тази жена за онколог. Тя е мощна с друго, но не и с възможностите и за онколог.

User Avatar запознат 27.06.2023 07:39:31

Хайде стига с тези пенсионери!

User Avatar до запознат 11.07.2023 17:42:12

Вие младите нали сте много кадърни "онколози", напълнихте няколко гробища от много знания и опит та тръгнахте да пенсионирате другите?! Добре че са те да оправят вашите издънени пациенти дето никой не иска псоле да погледне и лекува, нешщастни некадърници!

User Avatar Гост 27.06.2023 09:12:05

Те стигнаха до тази възраст с достойнство и продължават да са търсени от пациентите и колегите си с голямо уважение! А вие си отговорете ще можете ли така? Въобще някой забелязва ли жалкото ви съществуване?

User Avatar работещи в КОЦ Бургас 26.06.2023 17:35:25

Подкрепяме становището!

User Avatar памет 26.06.2023 16:34:02

Доц. Петранка Троянова беше освободена от онкологията по препоръка на прокуратурата. След сериозно напрежение и протести в болницата прокуратурата установи множество нарушения в обществените поръчки там.

User Avatar МЗ 26.06.2023 16:30:12

Тази и други каши по специалностите ги забъркаха глупаците Ангелов и Меджидиев и съветниците им тъпанари

User Avatar Гост 26.06.2023 15:54:53

Кожната докторка Петранка защо не си гледа дерматологията ами се прави на онколог пак не е ясно? Явно много е удобна с незнанието си за някои кръгове има и експертен борд по дерматология защо не се изявява там?

User Avatar фирмаджия 26.06.2023 14:37:20

Абе ясно е как са сложени в тоя "експертен" борд и Троянова и Дудов и т.н. ... това не са назначения на научната общност или онколозите в България, а на няколко големи фармацевтични компании! А пък ако определяха пациентите поти никой от този борд нямаше да е там с 1-2 изключения.

User Avatar специализант 26.06.2023 14:24:26

Пълна каша е положението със специалността Онкология наистина! Крайно време беше някой да реагира на това положение и МЗ да вземат някакви адекватни мерки не може такива каши да забъркват някакви бездарници

User Avatar онколог 26.06.2023 14:21:32

Абсолютно унизително за българската онкология е ситуацията със специалностите и също координатор на Експертен борд по Онкология в Министерството да е дерматолог без водеща специалност по Онкология, да не коментирам че същото лице беше отстранено като директор на СБАЛО преди време и с повдигнати обвинения от прокуратурата!

User Avatar д-р Хаус 26.06.2023 14:06:42

Подкрепям!

User Avatar УСБАЛО 26.06.2023 14:05:59

ПАК ПИШЕТЕ ГЛУПОСТИ! КУРТЕВИ НЕ ЗНАМ ДАЛИ И ЧЛЕНОВЕ НА БНАО БЯХА НЯКОГА - СТАНОВИЩЕТО Е ПРИЕТО НА УС ОТ ВСИЧКИ А ТАМ ЧЛЕН Е ПРОФ. КОНСТАНТА ТИМЧЕВА, КОЯТО СЪЗДАДЕ ТАЗИ СПЕЦИАЛНОСТ И Я НАПРАВИ С ЕВРОПЕЙСКА АКРЕДИТАЦИЯ НАВРЕМЕТО! КАКВО ЗАМЕСВАТЕ ДУДОВ С НЕГОВОТО ЧАСТНО ДРУЖЕСТВО И ДРУГИ ХОРА ТУКА?? ЗА РАЗЛИКА ОТ ЕДНА ДРУГА "ОНКОЛОГИЧНА" АСОЦИАЦИЯ В БНАО ЧЛЕНУВАТ ОНКОЛОЗИ ОТ ЦЯЛАТА СТРАНА, НЕ САМО ОТ ЕДНА ЧАСТНА КЛИНИКА НА ДПС И ДОМУСЧИЕВ

User Avatar гост 26.06.2023 16:14:40

Ейййй алкохола първо удря зрението!

User Avatar д-р Хаус 26.06.2023 17:10:57

ТИ СИГУРНО СИ ДОКАЗАТЕЛСТВОТО ЗА ТОВА И ЗНАЕШ! ЩЕ ТИ СЕ ДОВЕРИМ!

User Avatar запознат 27.06.2023 07:42:07

УСБАЛО и д-р Хаус са един и същи мързелив пияница!!!

User Avatar запознат 26.06.2023 13:15:10

Експертите са семейство Куртеви и асоциацията е регистрирана на адреса на УСБАЛО........, където между впрочем им беше бащиния...

User Avatar д-р Хаус 27.06.2023 09:25:07

НЕ ЗНАМ ДАЛИ СИ НАЯСНО, ЧЕ АКО ИМАШ НУЖНИТЕ ПРИЯТЕЛИ МНОГО ЛЕСНО СЕ СТИГА ДО IP АДРЕСА ОТ КОЙТО ДРАСКАШ СКРИТ КАТО МИШКА? САМО ТИ НЕ РАЗБРА, ЧЕ УСБАЛО И АЗ НЕ СМЕ ЕДИН И СЪЩИ ЧОВЕК, ДОСТА ПЪТИ ПИСАХ , ЧЕ НЕ СЪМ СЛУЖИТЕЛ НА ОНКОЛОГИЯТА! СЕГА БЯГАЙ ОТТУКА ДОКАТО НЕ СЪМ ТЕ ХВАНАЛ ЗА КИРЛИВИЯ ВРАТ И НЕ НЕ СЪМ ГО ПРЕЧУПИЛ КАТО КИБРИТЕНА КЛЕЧКА, ЛАЙНАР!

User Avatar запознат 27.06.2023 20:03:19

Нямам търпение да ме хванеш! Кажи къде да дойда за да ми извиеш кирливия врат? То на две ракии всичко е възможно..... Хахаха. Аааа щях да забравя, когато намериш IP адреса ми ела на гости!

User Avatar д-р Хаус 29.06.2023 22:40:09

ЗАПОЗНАТ, ИЗХОЖДАМ СЕ В УСТАТА ТИ!

User Avatar питам 26.06.2023 12:30:23

Тая БНАО е регистрирана в Търговския регистър много анонимно бе! Няма име на управител, няма брой членове - фирмичка за клинични проучвания ли е или прозират нежните ръчички на Дудов и Арабаджиев.

User Avatar отговарям 26.06.2023 15:18:28

Колега/колежке, сериозно ли пред важните въпроси засеганти в това становище вас ви интересува Търговски регистър?! Какви хора има само!

Още от Новини